mandag 26. november 2012

Burde stengt Grubbegata


Grubbegata 22 juli
Kaoset i Grubbegata 22 juli 2011

STORTINGET (24/7 Nettavis) Knut Storberget sier han ville stengt Grubbegata dersom han trodde det hastet før 22. juli. Hadde gata blitt stengt, kunne utfallet blitt annerledes.

Av Ida Kristin

Tidligere justisminster Knut Storberg sier han beklager og han tar ansvar for det som gikk feil i beredskapen 22.juli.2011. ”Som daværende justisminister beklager jeg dette på aller sterkeste. Jeg tar ansvaret for politiets håndtering av terrorangrepene på Utøya og for at det sviket på vesentlige punkter”, sier Knut Storberget i kontroll-og konstitusjonskomiteen mandag.

Knut sier han ville stengt Grubbegata dersom han trodde det hastet før 22.juli. Bondevik-regjeringen ville stenge gaten allerede i 2004, men 22. juli 2011 kunne Anders Behring Breivik kjøre rett inn i gaten og plasserte en 950 kilos bombe der.

- Det er jeg også blitt spurt om av kommisjonen. Jeg har svart at Østgaard har helt rett når han beskriver den brevvekslingen som blant annet var i 2008 og som avstedkom en rapport som gikk rett til arkivet, der skriver han at han ikke ville orientere politiske ledelse på nåværende stadium. Så mener jeg at dette i 2009 ble tatt opp på et morgenmøte i Justisdepartementet.

Tidligere har byrådsleder Stian Berger Røsland sagt at dersom de hadde visst hvor viktig det var å stenge Grubbegata, hadde saken fått en annen utgang. Han mener han fikk for lite informasjon fra regjeringen slik at stengningen tok lengre tid.

Statsråd Rigmor Aasrud har tidligere innrømmet at hun burde visst mer om Grubbegata

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar